Būdama savivaldybės švietimo komiteto narė, rugpjūčio mėnesį pateikiau prašymą švietimo skyriui pateikti informaciją apie mokytojų poreikį ateinantiems 5-riems metams Utenos bendrojo ugdymo mokyklose. Siekdama ieškoti geriausių sprendimo būdų, norėjau išsiaiškinti kiek ir kokių mokytojų trūksta mūsų mokyklose. Trūkstamų mokytojų skaičius:
- 2022-2023 m.m. – 2 mokytojai;
- 2023-2024 m.m. – 12 mokytojų;
- 2024-2025 m.m. – 10 mokytojų;
- 2025-2026 m.m. – 5 mokytojai;
- 2026-2027 m.m. – 13 mokytojų.
Prognozės rezultatai parodo vis didėjantį mokytojų trūkumą kiekvienais metais Utenos mokyklose. Žvelgiant į mokytojų trūkumą, pagal mokomuosius dalykus, bendras trūkumas paėmus laikotarpį 2022-2027 m.m.:
- Geografija – 1 mokytojas;
- Vokiečių k. – 1 mokytojas;
- Tikyba – 1 mokytojas;
- Inžinerinės technologijos – 1 mokytojas;
- Technologijos – 1 mokytojas;
- Psichologas, logopedas – 2 mokytojai;
- Biologija – 2 mokytojai;
- Ikimokyklinis ugdymas – 2 mokytojai;
- Chemija – 3 mokytojai;
- Fizika – 3 mokytojai;
- Anglų k. – 3 mokytojai;
- Muzika – 3 mokytojai;
- Lietuvių k. – 5 mokytojai;
- Matematika – 5 mokytojai;
- Pradinis ugdymas – 9 mokytojai.
Galime matyti, kad labiausiai iki 2027 metų Utenos mokyklose trūks pradinio ugdymo, taip pat matematikos ir lietuvių kalbos mokytojų. Ši tendencija parodo būtinumą ieškoti ir priimti reikalingus sprendimus, norint išvengti neigiamų pasekmių ateityje.
Viena iš galimybių pritraukti trūkstamus mokytojus ir juos skatinti dirbti Utenos mokyklose – studentų rėmimo programa. Šiais metais ja pasinaudojo 2 studentės studijuojančios psichologijos magistro studijas. Taip pat, anglų kalbos mokytojas, studijuojantis pedagogikos studijas.
Ateityje žadu išanalizuoti pedagogų poreikio užtikrinimo vertinimą, kitų savivaldybių pavyzdžius, ieškoti gerųjų praktikų ir siūlyti priimti teisingus sprendimus, kurie sumažintų trūkstamų mokytojų skaičių ir pritrauktų reikalingų mokomųjų dalykų pedagogus dirbti į Utenos mokyklas.
Duomenys paimti iš Utenos rajono savivaldybės švietimo skyriaus
Ačiū už išsamų tyrimą.
Jame akivaizdu, kad trūks labiausiai ir lietuvių kalbos mokytojų.
Šiame tyrime neatsispindi, kiek šiuo metu yra mokytojų ne uteniškių, važinėjančių iš kitų rajonų ir šiandien užpildančių trūkstamas vietas rajono mokyklose.
O jų yra, ir nemažai.
Argumentas iš kasdienos:
Esu lietuvių kalbos mokytoja. Šeštus metus kasdien savu automobiliu ir savu kuru važinėju į Uteną iš Molėtų, man niekada nebuvo ir nėra finansuojamos kelionės, nesulaukiau jokių skatinimo sprendimų iš rajono valdžios. Šio klausimo rajono tarybos darbotvarkėje iš viso niekada nėra buvę.
Turiu pastebėti, kad esu ne pati atėjusi mokyti į Uteną, esu pakviesta, nes specialistų jau trūko tuomet. Mokau daug mokinių gimnazijoje, kurių aukšti pasiekimai atsispindi ne tik rajono, bet ir respublikos statistikoje.
Kaip į tai atsižvelgia rajono valdžia? Kaip skatina? Kaip finansuoja? Niekaip.
Viskas palikta paties mokytojo valiai.
Todėl reikėtų įvertinti ir tokį atvejį, kad iš kitų miestų važinėjantys mokytojai dirbti į Utenos mokyklas netolimoje ateityje tiesiog gali sulaukti palankesnių pasiūlymų kitur.